כתיבה דיאטה קטוגנית

בניית תפריט לתזונה קטוגנית - דגשים, חישובים ומבנה הארוחות

במדריך הקודם למדנו את העקרונות לבניית תפריט קטוגני. אלו הנחות היסוד שעליהם נבסס את בניית התפריט.

במדריך זה, לבניית תפריט התחלה לדיאטה הקטוגנית נתמקד בדגשים החשובים לתכנון: איך לחשב את אבות המזון ומבנה הארוחות שלנו על מנת לתכנן את התפריט השבועי.

תוכן עניינים

דגשים לתפריט התחלתי לתזונה קטוגנית

מודל שלוש הארוחות

השבועות הראשונים בתזונה הם אולי אחד מן השלבים הקשים בתזונה. לגוף לוקח זמן להתרגל לתזונה ובתקופה זו אנו עלולים לחוות תחושות של רעב וחשקים למתוק. לכן תפריט ההתחלה יהיה מבוסס על מודל של שלוש ארוחות (בוקר, צהרים וערב) המוכר מן התזונה הרגילה.

מגוון יותר מצומצם בתחילת התהליך

בנוסף בתחילת התזונה לא נאכל את כל מה שמותר בתזונה על מנת להקל על תהליך המעבר לתזונה, כדוגמת מוצרי חלב, ירקות פחממתיים, תחליפים קטוגנים וכדומה.

חשקים, רעב וקלוריות

בימים הראשונים לתזונה הגוף יקלע למחסור באנרגיה ונחווה תופעות כמו חשקים ורעב. בשלב זה אנו אוכלים, מזונות מותרים בתזונה, מתי שרעבים ולא משנה כמה פעמים זה קורה ביום.

אל תדפקו חשבון לכמה אכלת ולא לספור את הקלוריות. קשה לתפוס את העניין הזה מאחר והוא מנוגד לכל מה שלמדנו בחיים לגבי תזונה.

אל דאגה, ככל שהזמן יחלוף תחושת הרעב תפחת ותתחילו להרגיש שתחושת שובע משתלטת עליכם ומלווה אתכם למשך שעות. בזכות תחושה זו כמויות האוכל והקלוריות ילכו ויצטמצמו באופן טבעי, עד שתכנסו למעגל ה"קסמים" שבו אתם שבעים, אוכלים פחות, כמות הקלוריות פוחתת והקיבה מצטמקת, שבעים יותר מהר, אוכלים פחות וחוזר חלילה.

מעגל הקסמים הזה יסייע לכם להפחית את כמות הקלוריות היומית עד לכניסה למצב של גרעון.

אפשר לדייק מאוד את התהליך אם בודקים את ערכי המאקרו שלכם - בשביל זה בדיוק פיתחנו את תוכנית הליווי שלנו - Keto Express.

דילוג על ארוחות

כאשר תתחילו לחוש את תחושת השובע משתלטת עליכם תתחילו לדלג על ארוחות. תחושת השובע אמורה להתחיל לאחר מספר ימים מתחילת התזונה, אך קשה לומר מתי בדיוק זה יקרה מאחר וזה מאוד אינדיבידואלי. כשתרגישו מוכנים לדלג על ארוחה, פשוט דלגו.

מחשבון אבות המזון דיאטה קטוגנית

איך מחשבים את הערכים התזונתיים של המזון שאכלנו?

מדידה, שקילה ורישום

על מנת לחשב את הערכים של המזון אותו אנו אוכלים אנו צריכים ולשקול ולמדוד את הכמויות של כל דבר שאנחנו אוכלים ולבצע רישום מסודר. דוגמה עם מספרים תוכלו למצוא פה.

אנו בודקים את הערכים התזונתיים של המזון. אם מדובר על מוצר מוכן אנו משתמשים בפירוט הערכים התזונתיים שמופיע על האריזה. במידה ואנו מכינים את המזון מחומרי גלם, בודקים באינטרנט על ידי חיפוש פשוט של שם הרכיב בצירוף "ערכים תזונתיים".

בפירוט של הערכים התזונתיים אנו מתמקדים בכמה גרם שומן, חלבון, פחמימה וסיבים יש במוצר. הערכים הם בגרמים לכל מאה גרם מוצר.

במידה ומדובר במוצר קנוי יש לבדוק שאין במוצר דברים שאסורים בתזונה כדוגמת קמחים, עמילנים, ממתיקים מלאכותיים אסורים וכדומה.

אנו שוקלים ומודדים כל דבר שאכלנו ומבצעים רישום מדוייק של השומנים, חלבונים, פחמימות וסיבים.

התוצאה שקיבלנו אמורה להיות בגרמים. החישוב נערך לפי גרמים. את התוצאה אנו מכפילים לפי המפתח הבא: גרם שומן שווה לתשע קלוריות. גרם חלבון ופחמימה שווה לארבע קלוריות. כך אנו מקבלים את כמות הקלוריות שאכלנו לפי אבות המזון ויכולים לבדוק אם שמרנו על היחס שומן, חלבון ופחמימה.

איזון יחסי אבות המזון הוא יומי

איזון היחסים בין אבות המזון מתבצע לאורך כל היום ולא לפי ארוחה. ככל שהארוחות שלנו יהיו קרובות ליחס אבות המזון (70% שומן, 25% חלבון ו- 5% פחמימה) כך יהיה יותר קל לשמור על היחס. במידה ובמהלך היום אתם נמוכים באחוזי השומן אוכלים ארוחה שתכלול יותר שומנים.

חשוב להדגיש – יש להימנע מצריכה של שומן לבד כדוגמת שתיה של שמן זית או שמנת מתוקה כדי לאזן את יחס השומן חלבון. אם לא הצלחתם לאזן בצורה אופטימאלית נסו מחר מחדש.

העזרו במחשבונים

לפני שאתם נלחצים ומתחילים לתכנן טבלאות אקסל ורישומים מסובכים יש לכם פתרון הרבה יותר פשוט. אתר כפית הוא אתר מעולה שבו יש מחשבון מצוין שעוזר לכם לחשב את יחסי אבות המזון בקלות. פשוט מזינים את מה אכלתם והאתר עושה עבורכם את החישובים.

הארוחות שלנו בתזונה הקטוגנית

ארוחת הבוקר הקטוגנית

ארוחת בוקר או כפי שרבים קוראים לה הארוחה הקלה. תהיה לרוב מורכבת ממאכלים יותר קלילים ולא בהכרח תכיל בשר.

המרכיבים העיקריים שנשתמש בהם לארוחת הבוקר יהיו:

ביצים: ביצה קשה, חביתה (רגילה, עם בייקון, עשבי תיבול, פטריות וכדומה) .

דגים: טונה, סרדינים, סלמון מעושן וכדומה.

ירקות ירוקים ועליים: מלפפונים, חסה, עשבי תיבול וכדומה.

תוספות שומן: חמאה, שמן, מיונז, טחינה.

חביתה עם בייקון מתכון לתזונה קטוגנית

ארוחת צהרים קטוגנית

ארוחת הצהרים או כפי שרבים קוראים לה "הארוחה הכבדה" היא הארוחה העיקרית שלנו. הארוחה תהיה מבוססת על מרכיב בשרי שמן עם תוספת קטנה של ירק.

המרכיבים העיקריים שנשתמש בהם לארוחת הצהרים יהיו:

בשר שמן: אסאדו, סטייק אנטרקוט, קבב, המבורגר, צלעות, כרעיים עוף, כנפיים עוף, וכדומה.

בשר רזה בתוספת שומן: בשר טחון עם שומן כבש, סטייק פרגית עם טחינה, סלמון (או דגים אחרים) צלוי עם שמן זית, שווארמה עם טחינה וכדומה.

אל תוספות הירק נשתדל להוסיף עוד טיפה שומן בצורה של אמצעי בישול או תיבול כלומר תוספת שמן זית לסלט היא תיבול, טיגון קישואים זה בישול.

תוספות ירק אפשריות הן:

ירק מבושל, כדוגמת ברוקולי, כרובית, קולורבי, כרוב, קישואים, חציל וכו'.

ירקות חיים, כדוגמת סלט ירקות קטן או ירקות חתוכים.

מתכון-לסטייק-פרגית-קטוגני

ארוחת ערב קטוגנית

ארוחת ערב יכולה להיות משהו קטן (תלוי במידת הרעב) או שכפול של ארוחת הבוקר או הצהרים עם החלפה של המרכיבים לשם גיוון. ההחלטה איזו ארוחה לאכול תלויה בכם ובמידת הרעב שלכם.

נישנושים

צר לי לאכזב אתכם אך בתזונה הקטוגנית אין נשנושים. שרעבים אוכלים אוכל אמיתי קטוגני.

לסיכום

אחרי שהבנו את העקרונות לבניית התפריט ואיך עושים את זה בפועל נעבור לבניית התפריט בעזרת רשימת המזונות המותרים לשבועיים הראשונים בתזונה.

הערה חשובה

למרות שאנו פועלים להביא לכם את המידע הנכון והמדויק ביותר, מדובר במדיום אינטרנטי ולכן אין לראות בתכני האתר כמקור רפואי ו/או כייעוץ תזונתי ו/או כתחליף לייעוץ שכזה. הפעילו שיקול דעת ותמיד התייעצו עם רופא או תזונאי לפני כל ביצוע שינוי תזונתי.