מחליפים-סוג-אנרגיה

איך עוברים מתזונה רגילה לתזונה קטוגנית - שלב הגמילה מסוכרים ופחמימות.

אם הגעתם לכאן אז זה אומר שאתם שוקלים ברצינות את עניין התזונה הקטוגנית.
במדריך הזה אסביר לכם איך נכנסים לתזונה הקטוגנית בצורה מסודרת, מה השלבים בתהליך, מה עובר על הגוף שלנו וקשיים בהם אתם עלולים להיתקל.

לפני הכל נזכיר שוב – לפני כל שינוי תזונתי יש להתייעץ עם רופא או תזונאי. אין לראות בהמלצות אלו ייעוץ רפואי או תזונתי.

תוכן עניינים

מתחילים את הדיאטה הקטוגנית - שלב הגמילה מסוכרים ופחמימות (נמשך בין שבועיים לחודש)

נפרדים לשלום מהפחמימות

אגרתם כוחות נפשיים, סימנתם תאריך התחלה ביומן ויצאתם לדרך. זהו היום הראשון שלכם בתזונה. ברכות חמות וברוכים הבאים למשפחה הקטוגנית.

בשלב הראשון נפרדים באחת מן הפחמימות והסוכרים. מפסיקים בבת אחת. לא חצי גמילה. לא ירידה מדורגת בכמויות. הפסקה מוחלטת במכה.

תפרדו מן הסוכר - תזונה קטוגנית
תפרדו לשלום מהסוכר - הוא איננו חלק מן התזונה

יחסי שומן - חלבון - פחמימה בתזונה הקטוגנית

במדריך עקרונות התזונה הקטוגנית דיברנו על יחסי השומן – חלבון – פחמימה. זה השלב ליישם את התיאוריה למעשים.

בשלב זה של תחילת התהליך התזונה רצוי לשמור על תזונה יותר מוגבלת ואנו לא אוכלים את כל מה שמותר לאכול בתזונה (ההסבר למה בהמשך).

מתמקדים בבשר שמן, ביצים, שומנים, מעט מאוד ירקות ירוקים (מלפפון, כרוב וכדומה) וירקות עליים (חסה, עלי ביבי, תרד וכדומה). צריכת הפחמימות מוגבלת עד ל-20 גרם ליום.

בתחילת הדרך חשוב למדוד את כמות הפחמימות היומיות. אפשר להיעזר באתר כפית או בערכים התזונתיים שמופיעים על גב המוצרים. הקפידו שלא לעבור את מכסת 20 גרם הפחמימות. אם אפשר פחות זה אפילו עוד יותר טוב.

רישום, סדר ומשמעת בתזונה הקטוגנית

אם אתם מסוג האנשים שזקוקים לסדר ומשמעת או מסגרת ברורה של דברים אתם יכולים לנהל רישום מסודר של כמות הפחמימות, השומנים והחלבונים שצרכתם ולבדוק אם אתם שומרים על היחס הרצוי. העזרו במדריך חישוב אבות המזון ואל תשכחו להמיר גרמים לקלוריות.

אם קשה לכם וכל עניין הרישומים והחישובים מבלבל אתכם, העצה שלי היא פשוט להיצמד לתזונה יותר קרניבורית בתחילת הדרך. אכלו בעיקר נתחי בשר שמנים ומעט ירקות. זה ישמור על יחס השומן – חלבון – פחמימה הרצוי.

אני מבטיח לכם שתוך כמה ימים תלמדו כמה פחמימות יש בכל דבר וככל שתתקדמו בתזונה החישובים והרישומים ייעלמו כלא היו.

כתיבה דיאטה קטוגנית

מה קורה לגוף שלנו במהלך תקופת הגמילה מסוכרים ופחמימות?

היום הראשון בתזונה הקטוגנית

הפסקנו עם הסוכר והפחמימות בבת אחת. הגוף לא מקבל סוכרים ולכן הוא פונה למאגרי הגליקוגן שמצויים בשרירים. זהו מאגר שמכיל כ- 2000 קלוריות שמסייעות לגוף לעבור את היום הראשון כמעט ללא בעיות. למרות מאגר הגליקוגן יתכן שגוף יאותת לכם לצרוך סוכר באמצעות חשקים במהלך יום זה.

תופעות הגמילה מסוכרים מתחילות לרוב ביום השני מתחילת התזונה.  מאגרי הסוכר של הגוף אזלו והגוף מתחיל לחוות גמילה לא פשוטה מהרגלים של שנים בהם היה רגיל לקבל את האנרגיה שלו מסוכרים (גליקוליזה). בשלב זה לגוף אין מספיק אנרגיה כדי לעבוד, והוא מתחיל לאותת לכם בפראות לצרוך סוכר. הגוף יגיב בחשק עז למתוק, עייפות, עצבנות וכדומה.

השינוי מתחיל להתרחש

המחסור בסוכרים מחייב את הגוף להתחיל לייצר אנרגיה משומנים. הגוף יכול להשתמש בשומנים אותם אנו אוכלים או במאגר השומן שאגור בגופינו. המחסור בסוכרים יוצר שורה של תהליכים הורמונליים שבסופם הכבד שלנו מתחיל לפרק שומנים לגופי קטון שהם מולקולות קטנות שמספקות לגוף שלנו את האנרגיה שהוא כה זקוק לה.

תהליך ייצור הקטונים בשלב זה אינו יעיל. כמויות גופי הקטון שהכבד מייצר הן נמוכות ואינן מספיקות בכדי לספק את האנרגיה לה זקוק הגוף. זו גם הסיבה מדוע מומלץ שלא להתאמן בשלב זה.

תופעות גמילה מסוכר

תופעות הגמילה מסוכרים ופחמימות

תופעות הגמילה הן שונות מאחד לשני והסימפטומים שאתם עלולים לחוות הם: כאבי ראש, ריח רע מהפה, בחילה, סחרחורת, חולשה, התכווצות שרירים, כאבי שרירים, עצירות, ריכוז נמוך, עצבנות, נשירה מוגברת, קשיים בשינה, ירידה ביכולת הגופנית וחשק עז למתוק.

לפני שאתם נכנסים לפניקה מהרשימה שנראית כמו עלון של חברת תרופות ושוקלים לנטוש; חכו שניה. שתו מים ותירגעו.

הרוב יעברו את הגמילה בקלות יחסית וכמעט ללא סימפטומים. חלק מהאנשים יסבלו מתשישות מלווה בכאבי ראש.

Keto Flu

חלק קטן מאוד עלולים לחוות סימפטומים המזכירים שפעת למספר ימים - התופעה ידועה ויש לה גם שם - Keto Flu. במקרים שכאלו מרק עוף צח (הפניצילין היהודי) או מים עם תוספת מלח עוזרים מאוד. אכלו חלקי פנים העשירים בוויטמינים ונוטריינטים.

חשוב שתדעו, בסופו של דבר כל הסימפטומים האלו חולפים די מהר. היתרונות שמחכים לכם בצד השני שווים כל קושי.

מתחילים להתאושש

הימים הראשונים הם היותר קשים וככל שהזמן חולף והגוף מתחיל לייצר גופי קטון, כך תשתפר ההרגשה שלכם, החשקים יפחתו ותרגישו שאתם מתחילים לחזור לעצמכם, מתמלאים באנרגיה ומתחזקים.

למה להימנע מחלק מן המאכלים שמותרים בתזונה?

מאחר ותהליך המעבר מתזונה מבוססת סוכרים לתזונה מבוססת שומנים נמצא בהתחלתו הוא עדיין לא יציב בשלב הזה. הגוף שלנו לא יודע כי אנו רוצים לעבור למשטר אנרגטי מבוסס על שומנים והוא עדיין מחפש סוכרים.

כל רמז לסוכר והפרשה של אינסולין תשכנע את הגוף כי הוא אמור להשאר בתזונה מבוססת על סוכרים ולכן אנו חייבים לעזור לגוף שלנו ולצמצם ככל האפשר את החשיפה של הגוף לפחמימות וסוכרים.

כל חשיפה שכזו עלולה לגרום לעיכוב בייצור הקטונים, במקרה הטוב, או במקרה הרע להפסיק את ייצור הקטונים בכלל. דבר שיחזיר אתכם לנקודת ההתחלה.

לכן בשלב זה רצוי להיצמד לתזונה קרניבורית ככל האפשר, המבוססת יותר על שומן וחלבון המגיעים מבשר. נסו לצמצם ככל האפשר את צריכת הירקות.

אם קשה לכם עם כל כמות הבשר ואתם חייבים לגוון עם קצת ירקות התמקדו בשלב זה בירקות ירוקים וירקות עליים. בשלב זה יש להימנע מעגבניות ובצל שנחשבים יותר סוכריים.

בנוסף רצוי להימנע בשלב זה ממוצרי חלב שמנים, למרות שהם מותרים בתזונה. מעבר לעובדה שחלב נחשב אנאבולי וגורם לגוף לאגור, הלקטוז שבמוצרי החלב עלול להתפרק לסוכר ולהפריע לתהליך.

ככל שתדייקו בתזונה ותשמרו על יחס שומן – חלבון ותמנעו ככל האפשר מפחמימות כך תהליך ההתרגלות של הגוף שלכם למעבר מאנרגיית סוכרים לשומן יהיה קצר יותר וקל יותר.

כמה טיפים

אם אתם רעבים תאכלו - כמובן שרק דברים קטוגנים עם דגש על בשר שמן. אל תדפקו חשבון לכמויות ולקלוריות. אתם רעבים? תאכלו!

הגבירו את צריכת המלחים – הירידה בהפרשת האינסולין בגוף גורמת לגוף לשחרר הרבה נוזלים ואתם אנו מאבדים גם המון אלקטרוליטים חשובים. לכן צריכה מוגברת של מלח איכותי כמו מלח הימלאיה או מלח אטלנטי מחזירה לגוף את האלקטרוליטים החסרים.

שלבו בתזונה חלקי פנים - הם יתרמו לכם הרבה נוטריינטים (חומרי מזון) וויטמינים.

חלפו שבועיים בדיאטה הקטוגנית, מה הלאה?

לאחר שבועיים עד כחודש בתזונה, ובהנחה ששמרתם על תזונה נקייה, הגוף אמור להיכנס למצב שנקרא קטוזיס.

מה זה קטוזיס, ומה מחכה לכם בהמשך, על כך נדבר במדריך הבא - שלב הקטוזיס והחודשים הראשונים בתזונה הקטוגנית.

הערה חשובה

למרות שאנו פועלים להביא לכם את המידע הנכון והמדויק ביותר, מדובר במדיום אינטרנטי ולכן אין לראות בתכני האתר כמקור רפואי ו/או כייעוץ תזונתי ו/או כתחליף לייעוץ שכזה.

הפעילו שיקול דעת ותמיד התייעצו עם רופא או תזונאי לפני כל ביצוע שינוי תזונתי.