תזונה קטוגנית קטוזיס

שלב הקטוזיס והחודשים הראשונים בתזונה הקטוגנית

תוכן עניינים

כניסה לקטוזיס

לאחר שבועיים בתזונה מוקפדת רוב האנשים יכנסו למצב שנקרא קטוזיס. לחלק קטן מן האנשים התהליך יכול לקחת עד כחודש. אורך שלב הכניסה ייקבע על ידי הרגישות של כל אחד ואחת לאינסולין והיכולת של הגוף לעבוד על שומנים.

ההגדרה היבשה של קטוזיס היא מצב מטבולי המאופיין ברמות גבוהות של גופי קטון בדם או בשתן. במילים פשוטות ברגע שיש לנו בדם ריכוז מסוים של גופי קטון אנו נמצאים במצב שנקרא קטוזיס. מבחינת התזונה כל ערך מעל 0.5 מילימול קטון יחשב כקטוזיס, כאשר אנו שואפים להיות סביב ה-1 מילימול.

הקטוזיס מעיד על כך שהגוף השלים את המעבר מאנרגיה מבוססת על סוכרים לאנרגיה המופקת משומנים. הגוף מייצר גופי קטון בכמות מספקת כדי לספק לגוף את האנרגיה שאנו זקוקים לה.

איך בודקים אם אני בקטוזיס

הדרך הטובה ביותר לבדוק אם אתם בקטוזיס היא בדיקת דם שעושים עם מד קטונים דיגיטלי שבודק את רמת הקטונים בדם.
בדיקת קטונים בדם
מד קטונים הוא הכי מדוייק

השימוש במד נעשה על ידי טיפת דם וסטיקים מיוחדים למכשיר.

הערך של מדידת הקטונים שאנו רוצים לקבל במדידה הוא 0.4 ומעלה מילימול קטונים בליטר דם. הערכים של הגדרת הקטוזיס השתנו בשנים האחרונות. הם ירדו מ 1 מלילמול, ל 0.5 מילמול וכיום הם מי שהערכים שלו 0.4 ומעלה נחב בקטוזיס.

אפשר כמובן לפנות לרופא המשפחה ולבקש בדיקת קטונים בדם. על הדרך אם אתם כבר מדברים עם הרופא מומלץ להתייעץ אתו לגבי אתו לגבי ביצוע התזונה.

קיימות עוד שתי סוגי בדיקות למדידת ערכי הקטון בדם. בדיקה המתבצעת על ידי נשיפה למכשיר או בדיקת שתן שמשתמשים בה בסטיקים מיוחדים שמראים את ערכי הקטון בשתן.

בדיקת הנשיפה מאוד לא מדוייקת ורצוי להמנע מלהשתמש בה. 

בדיקת השתן מדוייקת אל הערכים שמתקבלים הם של טווח ולא (לא בקטוזיס, לפני קטוזיס, קטוזיס וקטוזיס עמוק) אך הם לא נותנים מספר כדוגמת 1.3, אלא טווח.

מד קטונים אפשר לרכוש דרך גפן מדיקל (עלות סביב ה 125 ש"ח). יש לרכוש סטייקים למדידה בנפרד. הם העלות האמיתית.

אפשר לרכוש מדי קטון באמאזון ובעלי אקספרס. יש לוודא שאפשר להשיג להם סטיקים בארץ. 

יש בחור שמספק סטיקים במחירים מוזלים למכשיר של גפן מדיקל ומכשיר הליברה. אם אתם רוצים את פרטי הקשר שלו שלחו לי הודעה דרך עמוד צור הקשר.

הערה אחרונה לגבי מדידת הקטונים בדם. כמות הקטונים בדם משתנה כל הזמן ומושפעת מהרבה גורמים: מה אכלתם, כמות הפעילות הגופנית שעשיתם, המצב ההורמונלי של הגוף, עייפות, שעת היום, מזג האוויר וכדומה. קחו זאת בחשבון.

אם אינכם מעוניינים לרכוש מכשיר בדיקה יקר זה בסדר גמור. יש כמה סימנים שיבשרו לכם שאתם בקטוזיס או שהקטוזיס מתקרב. לא כל הסימנים יקרו לכם אבל אם תתקלו בהם תדעו שאתם מתקרבים.

סימנים המעידים על כניסה לקטוזיס

הסימן הכי מובהק לכניסה לקטוזיס הוא התחושה שהרעב והחשק למתוקים נעלמים.
מרווחים בין ארוחה לארוחה גדלים ותחושת שובע ורגיעה משתלטת עליכם. אתם יכולים להתחיל לדלג על ארוחות.
 
מעבר לשובע ייתכן שתחוו גם את הסימנים הבאים:
  • יובש בפה וריח פה המזכיר אצטון – תהליך ייצור הקטונים, במיוחד בשלבים הראשונים שלו, הוא לא יעיל. כחלק מפירוק השומנים נוצר גם אצטון. התופעה אינה נפוצה מאוד, והיא בדרך כלל חולפת לאחר שבוע או שבועיים. הקפידו לשתות הרבה מים ולשמור על היגיינת הפה.
  • ריח שתן חריף.
  • אנרגיות גבוהות או קושי להירדם.
רוב התופעות יחלפו לאחר מספר שבועות למעט עניין השובע שימשיך ללוות אתכם לאורך מהלך התזונה.

שלב הקטוזיס בתזונה הקטוגנית

בשלב זה אנחנו נמצאים למעשה בקטוזיס. כל הכבוד על המאמץ מכאן העניינים נעשים הרבה יותר קלים.
 
תהליך הקטוזיס שלנו עדיין לא הגיע להתייעלות ויציבות. במהלך החודשים הבאים הגוף שלנו ייעל וישפר את תהליך ניצול השומנים כמקור אנרגיה. בחודשים אלו חשוב לנו לשמור על התזונה ולהימנע מנפילות.
 
ככל שהזמן חולף יציבות הקטוזיס גוברת וניתן להתחיל ולהרחיב את המגוון של התזונה, על ידי שילוב של מוצרי חלב, עגבניות, וטיפה בצל. כמות הפרשות האינסולין בדם שנוכל להתמודד איתן ולהשאר בקטוזיס משתנה מאדם לאדם על פי הרגישות לאינסולין. לכן גם כמות הפחמימות שאפשר לצרוך מבלי לצאת מקטוזיס שונה מאדם לאדם, כאשר הרף הגבוה עומד על עד 50 גרם פחמימה ליום.
 
ככל שהזמן יחלוף תתחילו ליהנות יותר ויותר מן היתרונות של התזונה. תחושה של שובע תשתלט עליכם ורוב החשקים ייעלמו. תהיו מלאי אנרגיה וחדים מחשבתית. המשקל העודף יתחיל לרדת בקצב.

שלוש ארוחות ביום - לא תודה!

זהו השלב שבו תוכלו להתנתק מתפיסת שלושת הארוחות של התזונה הישנה. תפיסה המקדמת אכילה של שלוש ארוחות ביום בשעות קבועות. תפיסה זו אינה מתאימה עוד לאורך החיים הקטוגני בו אנו אוכלים רק שרעבים וזה לא משנה אם מדובר בארוחה אחת ביום או חמש ארוחות קטנות.
החשוב ביותר בשלב זה הוא להקשיב לגוף שלנו ולמפות את המזונות שעובדים לנו טוב, ואלו מזונות יותר בעיתיים וגורמים לעצירה בירידה במשקל, כבדות או חשקים.

לדוגמה אם אכלתם גבינת שמנת שמנה ואחרי זה אתם כל הזמן רעבים, ייתכן כי גבינת שמנת לא טובה לכם (או מוצרי חלב) ורצוי להימנע. מיפוי המזונות עוזר לכם לדייק את התזונה ויפחית בחשקים וימנע משברים.
 
מניסיוני האישי קל מאוד להרגיש את רמת הקטוזיס בגוף באמצעות מנגנון הרעב. ככל שאני מדויק יותר בתזונה ונוטה לכיוון קרניבורי אני מרגיש את תחושת השובע משתלטת עלי והמרווחים בין הארוחות הולכים וגדלים וכמות המזון בצלחת הולכת ופוחתת.
 
ספורט ותזונה קטוגנית

ספורט ותזונה קטוגנית

ככל שהזמן עובר השרירים שלנו מתחילים ללמוד להשתמש באנרגית שומנים ואפשר לחזור לשגרה של אימונים.
הירידה בכמות האינסולין בגוף כתוצאה מן התזונה גורמת לשרירים לשחרר נוזלים ומלחים. אחד מן המלחים שמשתחרר מן השרירים הוא מגנזיום. המחסור במגנזיום יכול לגרום לשרירים להיתפס תופעה ידועה ומוכרת. לקיחה של תוסף מגנזיום תפתור בעיה זו.

מה הלאה?

כל הכבוד שהגעתם עד לכאן. השלב הבא עוברים לעקרונות לבניית תפריט קטוגני.